כמעט שלום כיתה א' – כל מה שצריך לדעת לקראת העלייה לכיתה א'

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

גן חובה מסתיים והמעבר לכיתה א' מלווה בהתרגשות גדולה לצד חשש בקרב הילדים וההורים. מה ניתן לעשות כדי שחוויית המעבר תהיה קלה ונעימה יותר?

ילדים שעולים לכיתה א' מלאים בחששות והתרגשות. הסיבות ברורות; הסביבה שמציינת את המאורע כדבר גדול ומשמעותי, החשש ממקום חדש, פחד מתחרותיות, נוכחות מורה במקום שתי גננות, ילדים לא מוכרים, שולחן לימודים, לוח ועוד. אגב, בדיוק כמו אצל ילדים, גם עבור ההורים מדובר בתקופת הסתגלות אופרטיבית ורגשית לא קלה בכלל. אז איך מתחילים את המסע והופכים אותו לקל יותר? הנה כמה נקודות שיעזרו לנו להתחיל ברגל ימין.

10 דברים שמומלץ לדעת כדי להיות מוכנים לכיתה א':

1. שימו לב האם הילד מסוגל לשבת כחצי שעה ברוגע, להקשיב לסיפור ולבצע משימות?
מול המסך אגב, זה לא נחשב.
2. אחיזת עיפרון בשלוש אצבעות – חובה.
3. יש לוודא שהילד רואה מדויק למרחק בלוח.
4. הילד שומע טוב? בכיתה זו לא בדיחה, קחו אותו לבדיקת שמיעה.
5. בזמן נסיעה הילד מנסה לקרוא שלטים ומוצא בקלות שלט לחנות הממתקים? נהדר, הילד בשלב של קדם קריאה. עדיין לא קורא שלטים? מצויין, קריאה לומדים בכיתה א'.
6. הכרת מספרים עד 10, פתירת בעיות חשבוניות.
7. שימו לב לסיטואציות חברתיות, האם הוא חולק בקלות? משתף ומתגמש? תזכרו: בקרוב צריך להסתדר עם 20+ חבר'ה חדשים בשטח.
8. כתב חרוט וחזק או חלש ומקוטע? בשני המקרים צריך לבדוק את חגורת הכתפיים – השריר שמפעיל את שרירי הידיים.
9. לבקש עזרה מהמורה, להצביע לענות בכיתה – מומלץ לערוך סימולציה מקדימה.
10. לביצוע כל משימה התארגנות וסדר זו חובה.

איך בוחרים בית ספר

ברוב המקרים מיקום המגורים קובע את מיקום בית הספר. מי שבוחר באלטרנטיבות אחרות יכול לנסות בית ספר ממלכתי במקום אחר או לשלוח את הילדים לבתי ספר פרטים, שם הם מאמינים שהילדים שלהם יקבלו הרבה יותר. לכל מי שמצקצק, לא כל בית ספר פרטי עולה הרבה, ויש בתי ספר, כמו רשת בתי הספר – שובו, בית ספר פרטי בעלות ממלכתית.

לקרוא בגן, ממש לא חובה

הקטנטנים שלכם עולים לכיתה א' ולא יודעים לקרוא? ברכות, הם בדיוק במקום שהם צריכים להיות. נכון, חינוך למצויינות זה נפלא ואף חובה, מצד שני חשוב לציין שלימודי קריאה מתחילים במסגרת כיתה א', אז למה חשוב למהר? בסופו של דבר מה שהכי חשוב זה שהילדים יהיו שמחים ושיהנו – מבלי שיחוו לחץ מיותר.

לילדים שלנו מגיע הטוב ביותר – ערכת הכנה לכיתה א' מתנה לנרשמים הצעירים >

הכנות אחרונות לכיתה א'

כבר בתחילת החודש האחרון של החופש הגדול לפני העלייה לכיתה א', הקדישו את הזמן להכנות קטנות אך משמעותיות. דברו על התארגנות בבוקר שתהפוך לשגרה יומיומית, דברו על איזה כריך היו רוצים שיהיה להם בהפסקת אוכל, הקפידו על שעות שינה קבועות וזמן שינה המתאים לגיל של הילד שלכם. דברו איתם על שעת החזרה הביתה ומי יאסוף אותם – נושא מאוד חשוב שיוריד מהלחץ של הילד במשך היום. כמה ימים לפני תחילת הלימודים, כשאין הרבה תלמידים מומלץ לבקר עם הילד בבית ספר כדי לחוש את המקום וכמובן להכיר איפה כל דבר נמצא – כיתות, מזכירות, שירותים וכו'.

איך מתארגנים לבית ספר?

התארגנות לבית ספר מתחילה בסידור תיק מערכת ליום שלמחרת, בדיקה אם צריך להביא משהוא מיוחד, קלמר מלא בכל הציוד הנדרש וממשיכה בבוקר. בגדים, נעליים, צחצוח שיניים, ארוחת בוקר – כל אחד לפי העדפות שלו. בכל מקרה, קחו בחשבון שהשבוע הראשון מעייף מאוד עבור הילדים ושכל העומס משפיע עליהם.

חברים חדשים

רכישת חברים חדשים בבית ספר חשובה, לעיתים יותר מכל דבר אחר. כאשר יש עם מי לחלוק את מה שעובר עליך בשיחה או במשחק בהפסקה, חוויית המעבר מגן חובה לכיתה א' קלה הרבה יותר. לעיתים ילדים חווים קשיים ברכישת חברים בכיתה א', כאן ההורים יכולים להיכנס לתמונה בעידוד הזמנת חברים ולהתארח וללכת להתארח אצל אחרים. במקביל צריך לוודא שהמחנכת מתערבת ומסייעת.

שתפו את המורה

חשוב מאוד לספר למחנכת כל דבר שקשור לילד שלכם כדי שתוכל לשים לב להתנהגות יוצאת דופן.
תמיד תהיו קשובים לילדים ומצד שני תתמכו במורה באוזני הילדים ובכך תחזקו גם את מעמדו בכיתה.

הגעתם עד לכאן? הרווחתם – ערכת הכנה לבית ספר לנרשמים לשובו – רשת בית הספר לערכים ומצויינות. לחצו כאן ומלאו את הטופס, נשמח לחזור אליכם עם פרטים נוספים.

 

 

להרשמה ולפרטים נוספים מלאו את הטופס ונשמח לחזור אליכם